tisdag 27 januari 2009

Vårt skafferi




Finns det något bättre än ett skafferi man kan kliva in i? Där det finns gott om plats för burkar & flaskor & alla de där grejerna man inte vill ha framme hela tiden men heller inte vill ha i ett köksskåp så högt upp att man måste ställa sig på en stol för att kunna nå det? Ett sådant skafferi har vi nu & jag älskar det. Jag undrar om det inte rent av är det jag gillar bäst i hela vårt hus. Hur är det egentligen ställt med skafferiförekomsten i svenska hem nu för tiden? Finns det skafferier i nybyggda hus? Jag skulle definitivt planera in ett om vi skulle bygga nytt. På tal om skafferier, kommer ni ihåg "Farbror Frippes skafferi"? Det där gamla 70-talsbarnprogrammet där Martin Ljung hade ett skafferi med filmburkar som han botaniserade bland. Programmet var kanske inte min absoluta favorit men jag gillar den där grejen med att kunna stå mitt bland burkar & pryttlar & liksom ha sitt eget personliga & överskådliga varulager som man kan välja från. Som att ha en egen liten lyxig butik på något sätt. Och det är väl heller inte utan anledning som det finns en uppsjö av små caféer & godisbutiker som fått namnet "Dittans & Dattans Skafferi", "Skafferiet Dittan & Dattan", ja ni fattar vad jag menar. Ordet "skafferi" har liksom något mysigt & lite gammaldags över sig. Vårt skafferi finns i källaren & där finns för tillfället mest välling & ICA-handlarnas bryggkaffe... Shit, vi måste verkligen jobba på lyxfaktorn. Jo, men vänta lite nu, gammal sprit har vi ju oxå. Det är i alla fall dyrt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken ordning! Jag får lite Sova med fienden-känsla....