onsdag 29 oktober 2008

Vårt vardagsrum!











Jag gillar verkligen vårt vardagsrum. Äntligen har jag en öppen spis, hallelujha! Det som saknas är någon form av skåp som kan förvara en stereo (när vi får tummen loss att köpa en sådan), & våra DVD-skivor (när vi köpt en DVD kan de komma till användning...). Så länge vi inte har något skåp där har jag dock kommit på att det troligen är det bästa stället att ha julgranen på. Vi ska faktiskt för första gången någonsin ha en julgran i år. Det är kanske barnsligt, men jag ser verkligen fram emot det! Spanjorerna verkar dock inte köra med stjärna i toppen av julgranen utan verkar gilla det där med spira i stället. Har det med religionen att göra? Tål att tänka på.
I spanska hus är det vanligt att man stiger rakt in i vardagsrummet utan någon avskild tambur. Så även i vårt. Genom altandörrarna ser man den vackra muren som omgärdar tomten & när utebelysningen på kvällarna lyser upp vår vattenfyllda pool så känns det nästan som om vi bor "vid vattnet". Inte. Trots avsaknaden av storslagna vyer utanför fönstret så gillar jag faktiskt, jag vet att det låter idiotiskt, den "utsikt" vi har. Jag vet inte om man måste tömma poolen på vintern men jag antar att en belyst tom pool inte känns hälften så charmig... Tillbaka till den öppna spisen. När vi hade bott i huset i cirka 2 veckor så ringde, helt oannonserat, "Señor Vedförsäljare" på dörren. Jag var helt oförberedd på detta besök & min spanska var rostigare än rostigast. Señor var väldigt övertygande & berättade att "den förra svenska familjen som bodde i huset, varje höst köpte si & så många kubik ved, & på våren köpte de ytterligare en ranson". Han pratade & pratade & jag fick tips om att jag borde "åka upp i bergen & plocka stora kassar med kottar eftersom det är det bästa bränslet". Utan att jag egentligen visste hur det hade gått till så hade jag helt plötsligt shoppat ved för 330 euro! 330 euro liksom, när shoppade jag senast någon annan produkt till ett värde av 330 euro?? Martin, som är den som cashar in, blev inte glad. "Nästa gång du bestämmer dig för att handla något för 330 euro så kan du väl åtminstone ringa mig innan & stämma av!". Hmm, det ligger kanske något i det han säger...

1 kommentar:

Anonym sa...

Klart att ni ska ha julgran, det är inte barnsligt! Om det känns så har ni ju dessutom 2 barn att skylla på. Vad det gäller spira trodde jag att det kom från Värmland.... :) Samma dikussioner varje jul.....