torsdag 1 januari 2009

Julafton







Äntligen 2 sekunder för mig själv. Min delvis sjuka familj sover, kvällsbestyren är hjälpligt avklarade & jag har slagit mig ner framför datorn med en STOR kopp vinglögg för att i lite lagom avslappnat tillstånd kunna berätta för er hur vår julafton avlöpte. Julaftonsfrukosten som förutom "det vanliga" även bestod av risgrynsgröt, intogs sen förmiddag, något vi nuförtiden även kallar "Micke & Maria tid". Efter våra 1000 morgonritualer kom vi sedan iväg på en promenad till Plaza Moraleja någon halvkilometer härifrån. Vädret var underbart med strålande sol & ungefär 11-12 plusgrader. På Plazan kollade vi in kommersen som rådde på "finkonditoriet" & de tjusiga juldekorationerna som stod där i gröngräset & blänkte så vackert i vårsolen, jag menar vintersolen. Efter den lilla utflykten styrde vi sedan stegen hemåt för att ta itu med julmaten. Även om vi hade lagat den mat som skulle lagas dagen innan, så tog det ändå en bra stund att få fram allt på bordet & jag tror vi slog oss ner för att äta ungefär 2 1/2 timme senare än vad vi hade planerat dagen innan. Vi slapp åtminstone ta hänsyn till Kalle Anka när det gällde tidpunkten för vårt ätande & det var faktiskt ganska skönt. Sill, skinka, glögg & julmust hade jag fixat på IKEA & allt det andra vi ville ha gick att ordna lätt som en plätt i vår vanliga affär, Carrefour. Mitt i maten blev sjuklingen Agnes helt plötsligt väldigt blå om munnen så det blev ett litet avbrott för att ringa sjukvårdsupplysningen men om det tänker jag inte ha någon större utläggning här... Däremot kan jag berätta att vi efter avslutad måltid ägnade en timme eller så åt att mecka med vasken som det så lägligt blev totalstopp i precis när vi skulle skölja smutsiga tallrikar & diska undan. Efter att ha använt kemisk propplösare & trixat med en sådan där vacuumgrej utan framgång så skruvade Micke isär röret & fick ut en gigantisk träbit (??) & efter det var saken löst. När alla var mätta kom "tomten". Eller rättare sagt så ringde han på dörren & lämnade påsarna med paket på trappan innan någon hann öppna. Elias är livrädd för utklädda människor & har intagit försvarsposition varenda gång han under julsäsongen stött på någon tomte av något slag, så därför tyckte vi det var bäst att köra en "tomte light" i år. Barnen fick en hel del paket, tack!, & vi vuxna något färre. (Martin & jag fick på Annandagen åka & byta typ samtliga presenter vi gett varandra.) Efter paketöppningen var barnen redo för säng & vi vuxna parkerade oss i soffan med fika & julgodis & "Mamma Mia" på DVD. Filmen var sådär men det var en lugn & skön stund, kanske dagens bästa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja jisses! Vilken action till julafton! Men det låter som att ni har haft det bra ändå!
Hela din tilltänkta adoptivfamilj hälsar =) Kram på er!!