tisdag 17 februari 2009

Faunia








I söndags åkte vi till den fantastiska botaniska/zoologiska parken Faunia. Parken visar & undervisar om flora & fauna från vitt skilda klimat & ekosystem. Här finns till exempel en tropisk djungel, afrikansk skog, Europas största konstruerade polarmiljö & de mest otroliga djur jag någonsin skådat. Kolla in näst sista bilden, är det en fisk, en groda, en råtta eller VAD? För de allra minsta finns även en avdelning med våra vanliga husdjur såsom häst, får, getter & så vidare, som gärna vill bli klappade & få mat vilket Elias tyckte var spännande. På en station kunde man på nära håll få se kycklingar kläckas, från det första picket på skalet tills dess att de med klibbiga fjädrar & på vingliga små taniga ben kravlade sig ut ur sitt ägg. Hela familjen var eniga om att till det här fina & fascinerande stället åker vi gärna igen, men då tar vi med oss egen smarrig lunch istället för att sponsra parkens hutlöst dyra matställen. Kolla gärna in hemsidan faunia.es.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mysigt! Jag funderade också på dom där filurerna på näst sista bilden...Hmm. Tål att tänkas på! Påminner om någon jag har mött på gatan, kan bara inte erinra mig om vem. Jag återkommer. KRAM!