tisdag 2 juni 2009

Weekend i León








I fredags bar det av till staden León för en riktig lyxhelg. Jag & fem trevliga medkvinnor begav oss på förmiddagen till centralstationen Chamartín i Madrid där vi satte oss på tåget nordväster ut. Efter 2 timmar & 50 minuter var vi framme & möttes av en helt underbar stad. Idel fina gator & hus, grönska, mysiga plazor, en pampig katedral & floden Río Bernesga. När jag blev tillfrågad om jag ville följa med till León en helg så svarade jag självklart "ja tack!" eftersom det lät så otroligt lockande med en riktig tjejhelg, att få bo på hotell & bara vara riktigt ego ett par dagar. Däremot hade jag absolut inga förväntningar på resmålet som sådant & hade i själva verket aldrig någonsin ägnat staden León en tanke. Därför blev jag verkligen glatt överraskad när det visade sig vara det absolut perfekta resmålet för en helg. En lagom stor stad (136 000 invånare) med lagom antal sevärdheter & ett stort utbud av caféer, barer & restauranger. Det blev en helg med shopping (2 par piratbrallor, 2 tunikor, 2 klänningar, 1 par skor - inte illa för att vara jag va?!), besök i stadens 1200-tals katedral & den ännu äldre kyrkan Real Basílica de San Isidoro, marknadsbesök, samt god mat & många drickastopp. På söndagkvällen var vi tillbaka hos våra familjer i Madrid fyllda med nya intryck & massor av vackra bilder i huvudet. Jag kan verkligen rekommendera alla ett april/majbesök i mysiga León & jag skulle själv gärna återvända en dag. Kanske blir det rent av i samband med en "pilgrimsvandring". Skojade bara.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Det ser verkligen mysigt ut och verkar ju onekligen vara en stad för shopping! Inser att jag sett alldeles för lite av Spanien...