söndag 31 januari 2010

Tour Bernabéu














I fredags var det dags för turistmål nummer två, nämligen fotbollslaget Real Madrids gigantiska hemmaarena Estadio Santiago Bernabéu. Efter lämning av barnen tog jag bussen in till stan för att gå stadions självguidade tur som visade sig vara väl värd sitt inträde. En av panoramahissarna tog oss till åskådarplats högt upp på ena kortsidan där vi kunde blicka ut över hela härligheten & drömma oss bort till fotbollens förlovade land. Uppförstorade fotografier & fantastiska målningar med enskilda spelare & laguppställningar från olika år prydde kulvertarnas väggar i vilka vi snirklade oss fram till stadions museum & senare till den imponerande prissamlingen. I turen ingick även en promenad runt arenan inklusive provsittning av VIP-läktarens vita skinnfåtöljer & ett stopp i motståndarlagets coaching- & avbytarbås. Från båset fick vi gå ner i spelartunneln som tog oss till motståndarlagets dusch- & omklädningsrum. Turen avslutades med ett besök i pressrummet & allra sist en sväng i shopen. Innan jag återvände till verkligheten passade jag på att kramas en stund med en av lagets spanska stjärnor Raúl som så passande just tittade förbi. Synd att jag inte var här några år tidigare, då hade jag kunnat mysa med Beckham. Mums.

6 kommentarer:

Familjen Ringdahl sa...

Hyggligt av dig att även visa toan för oss andra stackare som aldrig lär komma dit! Coolt med Raul men hade hoppats att få se er "In action"! ;) Tycker att ni ser lite stela ut.

Anonym sa...

Alltså menar du att bilden med fotbollskillen är på riktigt? Jag trodde att du hade ställt dig framför en affisch... Bör jag veta vem han är? Är han bra?
Skorna va snygga. Vem är svensken?
Kram från Maria.

Anonym sa...

Lennart "Nacka" Skoglund är svensken, Maria! Nästa gång du är på Söder tycker jag att du ska besöka hans staty. Greta Garbostatyn ligger ett stenkast därifrån relativt nära Skånegatan om jag inte missminner mig.
Jag gissar att Martin är lite avis på dina turistturer, Karin!

Karin sa...

Ursäkta anonym men du är helt fel ute! Den ende svensk som någonsin spelat med Real Madrid är Agne Simonsson, inte Nacka Skoglund.

Anonym sa...

Oj, då! Tyckte väl att han inte var sig lik!
Men besök "Nackastatyn" på Söder i alla fall!

Anonym sa...

Det kanske är du som ska gå å spana in statyn på närmre håll, anonym.
Nu har jag full koll på alla, Micke har upplyst mig om att Raul är Spaniens mest kända spelare.
Hej från Maria.