fredag 29 januari 2010

Turistandet har börjat!







Jag har bestämt att våren 2010 ska jag till stor del ägna åt turistande i Madrid. Turistpremiär ägde därför rum i onsdags då jag & fem medsvenskor begav oss mot centrum för att inta Palacio Real (Kungliga Slottet). Tji fick dock vi när vi väl var framme & såg alla tusen poliser, hästekipage, marscherande slottsmänniskor & till slut informationsskylten med texten CERRADO (stängt). Vi fick därför snabbt ändra våra planer & istället besöka Teatro Real, Madrids Operahus som ligger på Plaza de Oriente mittemot slottet. Förutom opera så visas här balett & ibland hålls enstaka konserter. Det var förresten på Teatro Real som Eurovision Song Contest gick av stapeln 1969 då Tommy Körberg sjöng "Judy min vän". En dryg timme tog den guidade tur vi gick & då fick vi bland annat se teatersalongen med sin 2,5 ton tunga kristallkrona, fyra stora foajéer med målningar, gobelänger, antikviteter & pråliga speglar, samt den tjusiga restaurangen med Madrids stjärnhimmel målad i taket & montrar med dräkter ur bland annat operan "Aida". Tyvärr fick man inte ta några bilder inuti byggnaden men jag lyckades smygta åtminstone en på restaurangen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad trevligt! Tänk att få vara med!
Jag hoppas att du vill ta något av dina turistmål i repris, nästa gång jag kommer på besök!
kram/mor

Familjen Ringdahl sa...

Vilkn kul idé! Man blir väl annars lätt hemmablind!