onsdag 28 april 2010

Sofia har killarna jag gillar















De är spanjorer allihopa & lystrade till namnen Pablo Picasso, Joan Miró & Salvador Dalí. Shit vad de killarna kunde måla alltså. Idag har jag besökt "Centro de Arte Reina Sofía" som är ett av Madrids stora konstmuseum, & jag blev verkligen positivt överraskad. Ett toppmodernt, ljust & luftigt galleri i fyra våningar & med en vacker innergård, där både spanska & icke-spanska konstnärer från sekelskiftet 1900 fram till våra dagar finns representerade. Som sagt, de tidigare nämnda grabbarna var de som imponerade mest på mig. Jag är mer eller mindre en konstanalfabet, men det jag kunde konstatera efter en rundvandring på muséets andra våning, är att starka färger, oväntade former & surrealistiska motiv är det som har störst dragningskraft på mig. När man liksom inte är riktigt säker på vad det egentligen är man ser hur mycket man än tittar. Det är spännande. Och konstigt. Och knasigt. Och coolt. Titta in på www.reinasofia.es redan nu & GÅ DIT! om ni kommer till Madrid.

6 kommentarer:

Familjen Ringdahl sa...

Vad kul! Man lär så länge man lever! Tycker att det är intressant att dina två första sight seeing-mål av denna typ är Bernabéu och Reina Sofia. Kontrasten kunde inte vara större! ;)

Karin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
La vida en Madrid! sa...

Kontrasterna är det som gör mig till en så spännande person... ;)

Familjen Ringdahl sa...

Så sant, så sant!!!

Anonym sa...

Fick du verkligen fotografera där inne eller smög du med kameran? de där museivakterna brukar vara så nitiska?
Kram från Maria.

La vida en Madrid! sa...

Hallå där du anonyma Maria! Visst fick man fotografera på Reina Sofía, dock utan blixt. Du tror väl inte att jag är kriminell?