torsdag 6 maj 2010

Prados pojkar



Las Meninas (Hovdamerna), 1656-1657, Velázquez


La rendición de Breda (Överlämnandet av Breda), 1634-1635, Velázquez


La Maja desnuda (Den nakna Maja), 1790-1800, Goya


La familia de Carlos IV (Kung Karl IV av Spanien med familj), 1800, Goya

Då var nästa konstmuseum avklarat & jag kan bocka av "Museo Nacional del Prado" på min turistlista. Jag kan väl säga så här, att det var liiite motigare att övertyga mig själv om att ett besök på Prado är ett "måste", än vad det var att lösa inträdesbiljett på Reina Sofía. Feldimensionerade & blekfeta änglar med otäcka vuxenansikten & olika varianter på hur man kan genomborras av ett svärd har aldrig riktigt varit min grej, men hej, smaken är som baken. Gillar man det så går man säkert igång på konstverken som hänger på Prado. De mest kända spanska konstnärerna som finns representerade där är hovmålarna Velázquez (1599-1660) & Goya (1746-1828). Om man betänker att dessa konstnärer i princip var dåtidens fotografer så kan jag ursäkta en del av dallret & blodutgjutelsen, men jag känner mig ändå tveksam till att Prado kommer att besökas en andra gång av mig.

Inga kommentarer: