onsdag 9 mars 2011

Huertas, Atocha, Lavapiés & La Latina












En lördageftermiddag i slutet av januari hade vi barnvakt & passade därför på att åka in en sväng till stan, vilket inte händer så ofta. Det var ganska kylslaget men vi strosade ändå runt i några timmar i kvarteren söder om absoluta centrum & Puerta del Sol. Vi började i Huertas som är ett myller av tapasbarer, restauranger & klubbar med levande flamenco- & jazzmusik. Inte så mycket action just när vi var där, men jag kan tänka mig ett helt annat scenario på kvällstid. Sydost om Huertas ligger Atocha som även gett namn åt Madrids stora tågstation som jag skrivit om innan. Atocha kallas ibland för "Den litterära stadsdelen" där många stora spanska författare bott en gång i tiden. I Atocha ligger även konstmuseet Centro de Arte Reina Sofía som jag oxå berättat om innan. Från Atocha promenerade vi västerut till Lavapiés som nog är mest känt för att ursprungligen vara ett klassiskt arbetarkvarter, men som har blivit en riktig mångkulturell smältdegel med fler indier & afrikaner än spanjorer. Vår eftermiddag avslutades i La Latina som är lite av en personlig favorit. Kullerstensgator, kyrkor & moriska kvarter från det medeltida Madrid skapar fond åt ett folkvimmel utan dess like. Vi var där vid låt säga 18-tiden, & varenda bar & restaurang var fullsmockad! Hade jag varit en vacker 25-åring utan barn så kan jag utan tvekan säga att det hade varit i La Latina jag hade hängt. Typ hela tiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lavapiés har jag nog inte besökt! Jag hoppas du tycker att ytterligare ett besök där kan vara trevligt och då tillsammans med mig om några veckor! Härliga och fina bilder! Kram/mor