tisdag 18 november 2008

Juanes


På spanska radiokanaler spelas naturligtvis musik som är den samma som hemma, men det spelas framför allt musik som är absolut okänd för oss. Det är spansksjungande artister som vi inte har den blekaste aning om vilka de är. Jag menar, vem utanför Sverige vet vem "Ola" eller Linda Bengtzing är? Inte en käft. Men det är ju deras låtar som spelas avigt & rätt i svensk radio & alla vet vem de är oavsett om man gillar dem eller inte. Samma här. När vi hade varit här ett tag började vi känna igen ganska många låtar & vi hade även skaffat oss favoriter. Det tog ett tag innan jag med hjälp av Elias spanska förskolelärare kunde klura ut namnet på den kille som var artisten bakom mina tre favvislåtar. "Ninna nanna nynna corazooooooon nanana" lät det ungefär när jag skulle försöka förklara låtarna jag hört men inte visste namnet på. Hur som helst så visade det sig vara en sångare med namnet Juanes & jag sprang genast & köpte ett av hans album. Jag var väldigt nöjd med mig själv som trodde att jag hittat den spansksjungande motsvarigheten till Måns Zelmerlöw eller någonting lika lokalt. Coolt liksom att börja lyssna på musik som bara spelas här i Spanien. Jag kände mig lite genuin eller vad man ska säga. I 5 minuter ungefär. På albumets omslag fanns en webbadress till Juanes hemsida & den knappade jag glatt in på vår dator. Då fick jag reda på att han är en megaartist inom latinomusiken & bland annat har vunnit 12 Latino Grammys. Öhhhh, kanske inte riktigt som Måns Zelmerlöw. Och det finns inte längre så jättestor anledning för mig att känna mig speciell & genuin som hittat en liten okänd latinoartist som ingen annan hört talas om...

3 kommentarer:

Maria sa...

En av mina nya favvos oxo! Spelas massor här och jag hörde honom faktiskt en del på Radio Rix i somras...du hittar säkert någon 'mer genuin' så småningom!

Anonym sa...

Hade jag aldrig hört talas om! Fast å andra sidan är jag inte direkt musik-kunnig! Sökte på YouTube för att lyssna och där fanns en massa låtar, bl.a live-inspelningar från London vilket ju tyder på att han är ganska stor. Vilken låt rekommenderar du så ska jag lyssna?

Anonym sa...

Jag rekommenderar "Gotas de agua dulce" (som jag lagt in på min Facebooksida), "Me enamora" & "La vida es un ratico". Alla är lagom latino & lagom smöriga!